2014-11-06 00:00
Helena

Gillar du RawBite?Raw-bite, bra snacks eller mellanmål. Recept eller köp färdiga.

Härliga mättande energibarer i samband med sport, som mellanmål, fikabröd mm. Bra att att ha med sig ifall man misstänker att det inte kommer att finnas glutenfitt, eller tillsatsfritt om man ska ut och fika någostans.

De är rätt enkla att fixa själv.

Ekologiska ingredienser är förstås att föredra och flera av dem erbjuder vi i vår shop, Glädjande nog börjar det även finnas ett allt större sortiment eko ute i våra vanliga mataffärer.

Här ett recept på energibar för lakritsälskare:

1 dl Sötmandel (blötlägg helst över natt)

2 dl Caschew nötter (blötlägg gärna några timmar eller samma tid som mandeln)

100g (ca12 st) dadlar. Klipp gärna i mindre bitar och blötlägg en stund om du har torkade.

1msk cocosflingor

1½ msk cocosolja

2 msk vatten (behövs knappast om du blötlagt nötterna) 

3 tsk lakritspulver

Skölj nötterna och kör i matberedaren tillsammans med dadlarna. Ska du ha dem mest som energibar i samband med sport kan göra det mera finmalt. Tänker du mer som fikabröd eller mellanmål tycker jag att det är gott om det är lite mer struktur och tuggmotstånd.

Tillsätt resten och bred ut på ett fat/plåt och dela med en stekspade/slickepott eller forma till lagom stora godbitar. De håller sig i kyl i gott och väl 1 vecka. Gör du större sats är de lätta att styckfrysa och plocka fram när du behöver.

Du kan även göra dem utan att blötlägga nötterna innan, men kroppen har mycket lättare att bryta ner och ta upp näringen från nötterna efter blötläggning. 

 

Receptet hittade jag på en blogg och har fått tillåtelse att dela den vidare:

http://linnharordet.wordpress.com/2014/05/13/recept-egengjord-kokoslakritsbar-istallet-for-kopt-raw-bite-coconut/

 

Variera i det oändliga

Choklad

Vill du inte ha lakritssmak så byt ut lakritspulvret mot 2 msk kakao. Har du kakaosmör hemma kan du byta ut hälften av cocosoljan mot kakaosmör för ännu mer chokladsmak.

Ananassmak?

Byt ut hälften av dadlarna och cocosflingorna mot lagom mängd torkad ananas. Natalies lättorkade Ananas gör att det blir riktigt härligt syrligt och gott. Vill du då ha en mer gul ton på baren kan du tillsätta lite gurkmeja. Vill du ha lite sting? Riv lite ingefära att komplettera med. Båda två har fina anti inflammatoriska egenskaper. Perfekt i förkylningstider!

Proteinbar!

Variera med att byta ut 1dl cashew mot 3/4 dl hampafrön och 1-2 msk blötlagda Chiafrön så får du ett högre proteininnehåll och längre mättnadskänsla.

 

...och orkar du inte eller har inte tid att fixa själv?

Då finns det att köpa färdiga hos oss:-)

 

    Varor som nämns i nyheten